Microsoft heeft onlangs aangekondigd met ‘basic authentication’ te stoppen waardoor sommige mail- en maatwerkapplicaties niet meer goed kunnen functioneren. De oplossing is om over te stappen naar ‘modern authentication’, oudere applicaties te upgraden en maatwerkoplossingen aan te passen. Onze helpdesk helpt je graag bij deze stappen maar als je wilt kun je er uiteraard ook zelf mee aan de slag.

Wat is modern authentication?

Modern authentication is een veiligere en nieuwere manier van authenticatie via de Cloud. Het maakt gebruik van de nieuwste technieken en modernere protocollen. De meeste moderne applicaties werken gelukkig al met deze protocollen, oudere applicaties ondersteunen deze protocollen mogelijk niet.

Nu voorbereiden

Wij adviseren om ruim voor de genoemde datum op werkstations gebruik te gaan maken van MsOffice via Microsoft 365, als jouw organisatie dit al niet gebruikt natuurlijk. Voor smartphones raden we de Microsoft Outlook app aan. Beiden ondersteunen modern authentication.

Deze applicatities ondersteunen geen modern authentication

Hieronder sommen we een aantal applicaties op die géén ondersteuning bieden voor modern authentication. Het is dus mogelijk dat deze applicaties na 1 oktober a.s. niet meer functioneren:

  • Microsoft Outlook 2013 en oudere versies
  • iPhone mail app vóór iOS versie 11
  • Apple mail app vóór macOS versie 10.14
  • Android/Google mail app (verschilt per versie/telefoon)
  • Maatwerk applicaties

Deze mail-apps ondersteunen wél modern authentication:

  • Windows 10/11 – Outlook voor Microsoft 365 en Outlook 2016/2019/2022
  • Mac OS – macOS 10.14 Mail App (of nieuwer) en Outlook voor Mac
  • iOS – Mail voor iOS 11.3.1 (of nieuwer) en Outlook voor iOS
  • Android – Outlook voor Android en Gmail App (Android 8.0 en hoger)

Twijfel over de aanpak?

Wanneer je niet zeker weet welke stappen je moet ondernemen om gevrijwaard te zijn van (grote) problemen per 1 oktober a.s., neem dan contact op met onze helpdesk. Overigens zullen wij ook zelf contact zoeken met onze klanten wanneer wij weten of vermoeden dat er applicaties met basis authentication worden gebruikt. Onze helpdesk helpt graag met*:

  • Inventarisatie gebruik Basic Authentication binnen de Microsoft 365 omgeving
  • Applicaties die nog gebruik maken van Basic Authentication vervangen of upgraden zodat deze compatibel zijn met Modern Authentication
  • Inschakelen Modern Authentication
  • Uitfaseren Basic Authentication (gefaseerd of big-bang, afhankelijk van de grootte van de organisatie)
  • Uitrollen van Multi-Factor Authentication binnen de organisatie

*Ondersteuning van onze helpdesk wordt volgens reguliere tarieven verrekend.

Meer weten?

Bel met onze helpdesk (0168 700 500) of stuur een bericht via onze contactpagina.