Hoewel technologie niet meer weg te denken is uit ons leven, zien veel bedrijven IT als een onwelkome kostenpost. IT-investeringen brengen vaak hoge initiële kosten met zich mee en de kosten voor het onderhoud zijn ook niet mals. Toch is IT onmisbaar als je de concurrentiepositie van je organisatie niet wil ondermijnen. In deze blog vertelt Marco Hoedt, eigenaar van Mr-Orange, hoe je op IT-kosten kunt besparen zonder in te leveren op kwaliteit en klant- en medewerkerstevredenheid. 

Hollen of stilstaan in de wereld van systeembeheer 

Veel bedrijven hebben een systeembeheerder in dienst die 40 uur per week rondloopt. Het lastige is dat het in de wereld van een systeembeheerder vaak een kwestie is van hollen of stilstaan. Soms stapelt het werk zich op en kan de systeembeheerder het in zijn – of haar – eentje niet bolwerken, op andere momenten is het heel rustig. Dat is verre van efficiënt voor jouw organisatie. Er zijn twee manieren om hiermee om te gaan. 

Projecten uitbesteden, beheer in eigen hand 

Als je een IT-project hebt, betekent dat vaak extra werk voor de systeembeheerder. Door projecten uit te besteden aan een goede IT-partner, ontzie je je eigen IT-medewerker, zodat deze zich kan richten op de dagelijkse werkzaamheden. Bovendien win je daarmee op efficiëntie en zo bespaar je geld. Een interne systeembeheerder heeft misschien twee of drie keer in zijn leven te maken met een migratietraject, terwijl een professionele IT-partij dat maandelijks aan de hand heeft. Is het project afgerond, dan kan je systeembeheerder het beheer weer overnemen. Dat is namelijk waar hij in uitblinkt – als het goed is.  

Alles uitbesteden 

Als je daaraan toe bent, kun je ook alles bij een partner onderbrengen. Zo is het bijvoorbeeld gegaan bij een van onze klanten. Dit familiebedrijf schakelde ons in om een project op te pakken, waar we ze – getuige hun referentie – heel goed mee hebben geholpen. Zij hadden zelf een systeembeheerder in dienst die het beheer verder zou oppakken. Toen de systeembeheerder echter afscheid nam van het bedrijf, kregen wij de vraag of we ook het beheer over konden nemen. Dat deden we uiteraard met liefde. Omdat de afstand tussen de klant en ons kantoor in Waalwijk behoorlijk is, hebben we in overleg met de klant gekeken naar welke werkwijze het meest efficiënt uitpakt. We zijn daarbij uitgekomen op een vast schema waarbij we eens in de twee weken bij de klant op locatie zijn. Daarnaast is natuurlijk onze helpdesk voor dringende vragen telefonisch bereikbaar. Het voordeel daarbij is dat tegenwoordig bijna alles op afstand geregeld kan worden. 

Support on demand 

Tegenwoordig betaal je steeds vaker naar gebruik, ook in IT. Met support on demand betaal je alleen voor wat je nodig hebt. Dat is ook waarom nieuwe organisaties bijna nooit voor een eigen systeembeheerder kiezen, maar voor inhuur gaan. Grotere bedrijven hebben vaak wel een eigen IT-team.  

Koester je eigen systeembeheerder  

Hoe het ook zij, wees zuinig op de kennis die je in huis hebt. Heb je een eigen systeembeheerder in huis die al jaren goed werk doet? Koester die dan. Hij kent jouw bedrijf, jouw business en jouw medewerkers en dat is van onschatbare waarde. Hoewel ook wij belang hechten aan  sociale praatjes bij de koffieautomaat, reikt het oor van je eigen systeembeheerder natuurlijk veel verder. Op die manier draagt hij bij aan tevreden medewerkers en dat is van niet te onderschatten belang. 

Ook zin in IT met persoonlijke aandacht? 

Kun je geen systeembeheerder vinden, of kan je systeembeheerder de hoeveelheid werk niet aan? Wil je besparen op IT-kosten en toch een goede kwaliteit van IT behouden? Lijkt het je ook wel wat om een IT-partner te hebben die blij wordt van persoonlijke beleving en service? Wij zijn flexibel, creatief en hebben een enorme berg ervaring in huis. Neem contact met ons op via dit formulier, of bel naar 0168 – 700501. We leren je graag kennen!